כללי זהירות בקפיצה על טרמפולינה

קפיצה בטרמפולינה היא פעילות ספורטיבית מהנה מאד, כזו שילדים אוהבים במיוחד. עם זאת, לצד הכיף הגדול ושלל היתרונות שהיא מציעה, ישנם מספר כללי זהירות שחשוב להקפיד עליהם על מנת למנוע כאבי גב. הנה הבולטים שבהם:

  1. הקפידו על רכישת טרמפולינה באיכות גבוהה

הטרמפולינה עצמה יכולה לעזור לא מעט בשיפור שיווי המשקל של הקופצים עליה, בחיזוק השרירים בגוף ואפילו בהקלה של מצבי מתח. יחד עם זאת, טרמפולינה פשוטה מדי, טרמפולינה שאיננה באיכות גבוהה או כזו שאיננה מתאימה לקופצים עליה, יכולה לגרום לכאבים ובעיקר לכאבי גב. לכן, לפני שרוכשים אותה מומלץ לבצע סקר שוק מקדים, לבחון דגמים שונים של טרמפולינה ולבדוק איזה מהם הוא המתאים ביותר.

  1. התייעצו מראש עם מומחים בתחום

כדי להפיק את כל היתרונות הרבים שמציעה הטרמפולינה וליהנות ממנה, אך בעיקר כדי למנוע כאבי גב, מומלץ כבר לאחר הרכישה להיוועץ עם גורם מקצועי המתמחה בתחום – עם מאמן ספורט או עם כל איש מקצוע אחר שיוכל לתרום מהידע שלו ולהסביר איך קופצים נכון וגם אילו תרגילים מומלץ לבצע כדי לשמור על הגב ועל הגוף בכלל, ובאיזה אופן.

  1. הימנעו מעומס מיותר ומאימון מאסיבי מדי

לפעילות גופנית, לרבות קפיצה על טרמפולינה, היכולת לשפר משמעותית את מצבו הבריאותי של המתאמן. אולם, אם זו כוללת עומסים רבים מדי על הגוף או מתבצעת באופן תכוף מדי, הדבר עלול לגרום לנזק לגוף בכלל ולגב בפרט. לכן, כדי להימנע מאותם כאבים לא נעימים ועל מנת להפיק מהקפיצה בטרמפולינה את התועלת המרבית, מומלץ להשתמש בה בתדירות הנכונה ולא להגזים. הדבר רלוונטי במיוחד לילדים צעירים ולאנשים הסובלים מבעיות שלד או מבעיות גב שונות.

  1. בחרו את דרגת הקושי הנכונה

ישנם לא מעט תרגילים שאפשר לבצע על הטרמפולינה, כאלה המתאימים הן לילדים והן למבוגרים. חלקם מיועדים לבעלי כושר פיזי גבוה וחלקם לבעלי כושר גופני נמוך יחסית. בדומה לכל פעילות גופנית אחרת, כדי למנוע מעמסה רבה מדי על הגוף, על הגב ועל המפרקים, חשוב לבחור תרגילים בדרגת הקושי הרלוונטית – לא קשים מדי ולא קלים מדי.

  1. עצרו כשכואב

אם במהלך הפעילות עצמה מופיעים כאבים בגוף, אם בגב או בכל מקום אחר, זה הזמן להישמע לאותותיו של הגוף ולעצור למנוחה. אם הכאבים חזקים מדי, כדאי לגשת לרופא מומחה. הכאב הוא רמז לבעיה או לתנועות המתבצעות בצורה שגויה.