השפעת פעילות גופנית ממריצה על ילדים

רבים מאיתנו תוהים במהלך היום: מאיפה יש לילדנו את הכוח ואת האנרגיות? ובכן, התשובה נמצאת נמצאת בגוף השאלה – הם ילדים. למרות קונוטציה שלילית לפעילות גופנית ממריצה אצל ילדים, יש לה דווקא המון יתרונות ובינם טיפול בחרדות.

לפעמים נדמה לנו שלילדים שלנו לא נגמרת הבטרייה: הם רצים, קופצים, משתוללים וצועקים ללא סוף, ובדיוק שנדמה לנו שזהו, הם כבר התעייפו ורק רוצים לישון, הם פוצחים בסבב נוסף. אין ספק, לעיתים זה מעייף, ואפילו מעייף מאוד. אך פעילות גופנית ממריצה היא דבר חיובי וחיוני, שמסייע המון להתפתחות הילד, עוזר בטיפול בהפרעות קשב וריכוז ואפילו יכול לשמש לעתים כתחליף לטיפול מקצועי בחרדות, זאת כמובן בחלק מהמקרים בהתאם למצב הילד.

פעילות פיזית היא דבר חיוני, את זה כבר כולם יודעים כיום. היא תורמת לבריאות שלנו ומאריכה את חיינו. פעילות גופנית ממריצה בקרב ילדים מהווה השפעה חיובית על תחומים רבים. פעילות זו מגבירה את זרימת החמצן למוח. בעקבות כך, היא משפרת את ביצועיו של המוח בתחומים שונים, ובכלל זה, זיכרון, ריכוז, חרדות, תכנון וקבלת החלטות, וגם שליטה עצמית.

כיצד משפרים התנהגות על ידי פעילות גופנית?

  1. הבינו את ילדכם: ילד הסובל מחרדות או מבעיות קשב וריכוז, מתקשה פעמים רבות להסביר את עצמו ואת מה שעובר עליו, מפאת גילו, וחוסר ההבנה העמוקה של מה שעובר עליו. כאן אנו ההורים צריכים להיכנס לתמונה- לאחר שאיתרנו את הבעיה, יש להתייחס אליה בהתאם, ולנסות לסגל לעצמנו שיטות לטיפול בה. כעס על הילד בגלל חוסר הריכוז שלו שגרם לו להפריע בכיתה, רק פוגע בילד. להילחץ מהחרדה שעוברת על הילד רק מגביר את החרדה שלו. לנו כהורים חשוב מאוד להבין את הבעיה, ולדעת איך לטפל בה. 
  2. צרו פעילות גופנית יזומה: כאשר אנו רואים שהילד במצוקה, כלומר חווה התקף חרדה למשל, עלינו להרגיעו ולעודד אותו לצאת מיד לפעילות גופנית, רצוי באוויר הפתוח. היתרון הגדול של פעילות גופנית בטיפול בחרדות, היא כי ההשפעה היא מיידית, בניגוד לטיפול פסיכולוגי או טיפולים אחרים בהם ההשפעה תחול לאחר חצי שנה. אותו דבר בנוגע להפרעות קשב וריכוז: כאשר היה חווה התקף של אנרגיה, הבינו את המצב במהירות וקחו אותו להשתולל בגן המשחקים הקרוב, כך הוא יפרק את האנרגיה ויחזור במהרה להיות רגוע.

טיפים והמלצות

על מנת שילדכם יוכל להפיק את היתרונות שבפעילות גופנית, יש ליצור עבורו מסגרת שתאפשר לו לבצע פעילות גופנית. מסגרת מקצועית כמו חוגים וכדומה, תהיה הטובה והיעילה ביותר עבורו, אך לא כל הילדים מוכנים לכך. לכן חשוב שאנו כהורים נייתר עבורו מסגרת במסגרתה הוא מבצע פעילות גופנית, שתעזור לו לשבת בכיתה וללמוד לאחר מכן, או להימנע מחרדות במהלך היום.

כמו כן, רצוי להתאים את המסגרות בהם הילד נמצא לאופיו של הילד ולצורך שלו בפעילות גופנית. רצוי לדבר עם בית הספר וצוות המורות, ולבקש מהם שיאפשרו פעילות מוגברת לילד בהפסקות ואפילו מחוץ להפסקות. מומלץ גם לרשום אותו לצהרון שמאפשר הוצאת אנרגיה ולא ישיבה ממושכת במקום.